de Velde Methode©

Je organisatie heeft torenhoge ambities en die ga je waarmaken ook. Tegelijkertijd realiseer jij je ook dat je dit niet alleen kunt. De grote vraag is daarom:

Hoe motiveer je professionals een bijdrage te leveren aan deze ambitie?


Om deze vraag te beantwoorden en er focus aan te geven, hebben wij de Velde Methode© ontwikkeld. Met als startpunt de ambitie van jouw organisatie.

start with the end in mind

De kern van de Velde methode is dus de ambitie van jouw organisatie.
Start with the end in mind: wanneer wil je wat bereikt hebben voor jouw klanten en organisatie? Dit gaat verder dan omzetverdubbeling en winstverwachtingen. Uiteraard belangrijk, maar dat is het gevolg en niet het doel.

Daarnaast komt die stip op de horizon echt niet dichterbij zonder de bijdragen van je collega's. Hoe groter de motivatie om bij te dragen aan jouw ambitie, hoe groter het effect. Maar hoe krijg je dit voor elkaar?

waar draait het om?

Wij leggen de focus op 'what's in it for them?'. In onze methode hebben we de vijf belangrijkste elementen voor het motiveren van medewerkers samengebracht in de Motivatie-cirkel.

  1. persoonlijke ambitie: wat wil je bereiken
  2. individuele opdracht: welke bijdrage wil je leveren
  3. cultuur: van welke werkomgeving krijg je energie
  4. persoonlijke groei: waarin wil je jezelf ontwikkelen
  5. voorwaarden: wat krijg je er voor terug

Door de wederzijdse verwachtingen op deze elementen te concretiseren en monitoren, motiveer je collega’s om bij te dragen aan de ambitie van de organisatie. Dit gaat werken als een katalysator.
Het resultaat? Succesvolle werkrelaties met huidige én nieuwe collega’s die ambities waarmaken.

Hoe groter de motivatie om bij te dragen aan jouw ambitie, hoe groter het effect van hun bijdrage.

aan de slag!

Je weet wat je wilt bereiken en jouw professionals staan klaar om hier aan bij te dragen. Tijd om aan de slag te gaan om jouw organisatie-ambitie ook daadwerkelijk te realiseren:

  • Knip de bedrijfsambitie op: welke tussentijdse stappen willen je elk jaar maken?
  • Leg commitment vast: bespreek met elke collega wat ze kunnen en willen bijdragen aan de bedrijfsambitie en leg de wederzijdse verwachtingen met de Motivatie-cirkel vast voor het komende jaar.
  • Plan 2x per jaar een ROI-gesprek. Wat heeft de afgelopen periode de organisatie én de collega opgeleverd? Kwamen de verwachtingen overeen met de praktijk?
  • En dan begint de cyclus weer opnieuw. Wat zijn de wederzijdse verwachtingen voor de nieuwe periode? Bespreek deze en leg deze weer vast.

Het einddoel? Een krachtig werkgeversmerk met een motiverende cultuur dat je helpt om talent aan te trekken en te behouden. Want laten we eerlijk zijn, de reden waarom medewerkers voor jou kiezen, moet precies hetzelfde zijn als de reden waarom klanten voor jou kiezen. En je wilt niet alleen maar nieuwe klanten binnenhalen, maar ook je bestaande klanten behouden, toch?