Naar inhoud
Blog

Blog: Zeg, vertel eens iets over jezelf!

Sollicitatiegesprekken, we hebben er allemaal eens aan moeten geloven. Vol goede moed ga je op weg naar een eerste kennismaking met die onbekende contactpersoon waarvan je veelal alleen zijn of haar naam weet. Omdat je een sterke eerste indruk wilt maken heb je extra lang voor de spiegel gestaan en jezelf een brede glimlach aangemeten. Vandaag moet het gebeuren. Wat kan er nu nog fout gaan?

Schrik niet. Alles. Eenmaal binnen heb je namelijk geen flauw idee wie of wat je gaat (aan)treffen, totdat je het verlossende "Meneer de Vries" hoort. Daar gaan we, denk je. Het lot ligt feitelijk niet meer in je eigen handen, althans de regie niet. Slechts één uur de tijd om jouw verhaal te doen, alle aannames aan de overkant van de tafel te ontkrachten, iedere misstap te verdedigen en elk succes te bewijzen. Soms voelt het als een minister die lijnrecht tegenover de oppositie staat. Met het zweet op het voorhoofd moet je elke vraag vakkundig kunnen pareren.

Vragenvuur

Wat zijn je slechte eigenschappen? Waar ben je het meest trots op? Waar sta je over 5 jaar? Om daar opnieuw, zoals een politicus betaamt sociaal wenselijk op te antwoorden: “Ik ben een echte teamplayer, die out of the box denkt en geen negen tot vijf mentaliteit kent”. Maar, vraag ik me hardop af: zijn dat anno 2018 de voorwaarden voor een meaningful conversation? Kom je zo te weten of iemand werkelijk geschikt is? Maak je zo een ‘klik’ met je gesprekspartner en toekomstig werkgever / werknemer?

Het heeft wellicht met de generatie te maken, maar wie zit er nog op te wachten om zijn of haar gehele CV van top tot teen te doorlopen? En dat keer op keer. Eeuwig stilstaan bij die ene werkgever waar je in 2002 vertrok, omdat de euro werd ingevoerd. Of het feit dat je in 3 havo bent blijven zitten, omdat je buitenspelen veel leuker vond dan boeken van Harry Mulisch lezen. Ikzelf kijk veel liever vooruit en blik slechts terug op datgene wat relevant is. In het verleden behaalde resultaten bieden immers geen garante voor de toekomst. Wat maakt dat je hier aan tafel zit? Nu! Het heden.

Op papier telt niet

Je kunt nog vier keer Cum Laude zijn afgestudeerd, maar als je jezelf op introverte wijze presenteert voor een commerciële en/of leidinggevende positie dan heb je er vrijwel niets aan. Persoonlijkheid, daar draait het om. En die is van iedereen uniek. “What makes you tick?” Niet: waarom past onze organisatie zo goed bij jou? Nee, welk type organisatie past het beste bij jou? Hoe ziet jouw ideale functie er uit i.p.v. welke van onze werkzaamheden spreken jou het meeste aan? We willen allemaal dolgraag bij Coolblue werken, maar wil jij écht bij Coolblue werken? Past jouw ambitie bij die van hen en vice versa, daar moet je achter zien te komen.

Om die reden probeer ik - als consultant - over jouw schouders heen te kijken. Met een spreekwoordelijke drone kunnen waarnemen wat je doet, hoe je het doet en waarom je doet wat je doet. Authentiek en assertief. Die beoogde volgende stap ligt in de toekomst, wat betekent dat zometeen voor je? Wat is voor jou het goud dat er blinkt in de vacature? Maar bovenal, wat neem jij in jouw rugzak mee dat de organisatie op korte termijn verder gaat helpen? Wat doet hen uiteindelijk versteld staan? Die kansen en uitdagingen vallen niet altijd af te lezen van een documentje.

Twaalf in een dozijn

Namens onze opdrachtgevers triggeren wij voortdurend de arbeidsmarkt, eenmaal aan tafel moet jij ons gaan triggeren. Het liefst is jouw verhaal een motivatiebrief in optima forma. Geen CTRL C + CTRL V, maar toegespitst op de functie en een bevestiging dat je hebt begrepen waar men naar op zoek is. Hier zit dé kandidaat, niet een kandidaat. Dus "be you" en blijf nou eens voorgoed weg van clichés. Iedereen is flexibel, net iets te perfectionistisch en krijgt het liefst heel veel vrijheid. Stel daarentegen de juiste, specifieke vragen en bepaal op die wijze zelf of je in aanmerking komt. Jij wil toch ook de juiste keuze maken?

Dat Curriculum Vitae (zelfs het woord is ouderwets) is op het moment van spreken allang beoordeeld en mag langzaam naar de achtergrond verdwijnen. Als men geen raakvlakken zou zien had je ook nooit een uitnodiging ontvangen. Dus vertel vooral datgene wat ze niet kunnen vinden of weten, benadruk waar jij gelukkig van wordt en verkoop jouw eigen ik. Dan maakt het wat mij betreft niet meer uit wat je gedaan hebt, hoeveel man je aangestuurd hebt of welk gebied je hoe lang onder je hoede had. Vrijwel niemand voldoet één op één aan het gewenste profiel. Oftewel, de beste kandidaat bestaat in theorie niet. Wel de best passende en dat proces is geheel subjectief.

Beste [naam]

Het zou mijn werk ontzettend saai maken als het daadwerkelijk gestandaardiseerd kan worden en iedere kennismaking ongeacht met wie exact hetzelfde is. Onze toegevoegde waarde ligt juist in het uitgebreid toetsen van een balans tussen drie elementen: willen, kunnen én passen. Niet het aanleveren van ‘papieren’ kandidaten of het doornemen van een checklist. Anders zou iedereen het zelf kunnen en wij bekend staan als een ordinaire headhunter. Een die enkel op basis van harde criteria selecteert en daar zijn binnenkort computers voor.

Dus, vertel eens iets over jezelf?

Geschreven door:
© Copyright 2018 Velde Online: a&m impact Cogels Osylei 81 2600 Antwerpen-Berchem

Cookie-instellingen

Deze website maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

We willen graag je toestemming vragen om deze cookies te plaatsen.

Klik hier voor meer informatie.

Accepteren Weigeren