Naar inhoud

Wat is de ROI van jouw nieuwe medewerker?

Geschreven door Yolanda Marijnen

Durf jij als werkgever antwoord te geven op de vraag: wat moet een nieuwe medewerker opleveren? In Nederland doen we behoorlijk ingewikkeld over dit onderwerp. Best gek eigenlijk! Het is hartstikke logisch dat een nieuwe medewerker meer moet opleveren dan hij of zij kost.

Natuurlijk hoeft het bij opbrengst niet alleen om omzet of winst te gaan. Maar ook al is dat wél zo, er is niks mis met het kwantificeren van doelen. Sterker nog: als je doelen meetbaar maakt, dan levert dat je organisatie én je medewerker veel voldoening op.

Quote Resultaatgericht

Betekenisvol en resultaatgericht recruitment

Bij Velde geloven we sterk in het vooraf bepalen van de ROI (Return On Investment) van een nieuwe medewerker. Wij maken ons hard voor betekenisvol en resultaatgericht recruitment. En wel om de volgende redenen:

1. Je achterhaalt iemands intrinsieke motivatie

Je wilt als organisatie betekenisvol zijn. Iets toevoegen, een verschil maken. Voor de wereld, voor je klant of voor iets of iemand anders. Dat is je ambitie, je hogere doel. Zodra je weet waar je naartoe wilt, is het makkelijker om te bepalen wie en wat je nodig hebt om het doel te bereiken. Het helpt dus ook bij het vinden van de beste kandidaat voor elke willekeurige functie in je organisatie.

Welke competenties en talenten iemand voor een functie nodig heeft, is relatief eenvoudig te bedenken. Maar wat moet de ambitie van jouw nieuwe medewerker zijn om gemotiveerd en vol passie bij te dragen aan het organisatiedoel?

Als je de invulling van een functie vanuit dit perspectief bekijkt, heb je een buitengewoon waardevolle matchingsfactor in handen. De vervolgvraag luidt namelijk: is de ambitie van jouw organisatie ook interessant en betekenisvol voor een kandidaat? Als je dit onderwerp beetpakt in het sollicitatiegesprek, dan leer je een persoon veel sneller kennen. Je ontdekt wat zijn of haar intrinsieke motivatie is om juist bij jouw organisatie te komen werken. Hier hechten we bij Velde veel waarde aan, omdat motivatie en ambitie steeds weer de meest bepalende succesfactoren blijken te zijn.

One Line Drawing Roi

2. Jouw ambitie gaat leven in de organisatie

Iemand die van betekenis wil zijn, heeft een doel. Net als jij. Wanneer jullie doelen overeenkomen, gaat daar veel kracht vanuit. De ambitie van je organisatie, die misschien eerst alleen in jouw hoofd zat, wordt een uitgesproken en gedeeld toekomstbeeld dat snel zijn weg vindt binnen het bedrijf. Als je de ROI openlijk benoemt als wervingsfactor, zet je de eerste stap richting het doelgericht en efficiënt inhoud geven aan je organisatieambitie. Hou dit vol en je maakt alle medewerkers onderdeel van iets groters.

Je geeft ze iets waaraan zij zich kunnen verbinden en waar saamhorigheid vanuit gaat. Ben je wel bewust dat het uitspreken van een ambitie ook voor jou extra verantwoordelijkheid met zich meebrengt. Vanaf nu kan ook jíj aangesproken worden op je doelgerichtheid.

3. Jouw organisatie valt op bij topkandidaten

Wanneer je als organisatie hardop zegt dat je de ROI van je medewerkers belangrijk vindt, dan heb je lef en ben je anders. Dat jij bezig bent met betekenisgeving, gaat opvallen. Er wordt over gepraat. Het geeft je onderscheidend vermogen. Richting je klanten en richting je interne organisatie. Topkandidaten die iets wezenlijks willen bijdragen, zullen zich eerder tot jouw bedrijf aangetrokken voelen. Met alle positieve gevolgen van dien!

Veeg alles van tafel

Dus, beantwoord die vraag eens voor jezelf: wat moet die nieuwe medewerker eigenlijk opleveren? Kies niet omwille van de urgentie of het gemak voor een simpele copy-paste van de medewerker die zojuist het nest heeft verlaten. Nee, veeg alles van tafel en begin bij je ambitie en je hogere doel. Houd het doel en het nut van de functie waarvoor je iemand zoekt, tegen het licht. Stem daar het profiel van je gedroomde kandidaat op af. Ja, dat is minder comfortabel dan het op de automatische piloot vervangen van het ene poppetje door het andere. Maar wees eerlijk, succes is nog nooit iemand komen aanwaaien. Als je wilt dat die ambitie écht werkelijkheid wordt, begin dan vandaag om hieraan te werken!

© Copyright 2020 Velde Online: a&m impact Cogels Osylei 81 2600 Antwerpen-Berchem

Cookie-instellingen

Deze website maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

We willen graag je toestemming vragen om deze cookies te plaatsen.

Klik hier voor meer informatie.